FANDOM

ИсторияEdit

Legia Warszawa '82

Легия Варшава (1982)

Legia 94

Легия Варшава (1994)

Legia Warszawa

Легия Варшава (год?)

Первые фанатские группировки в Польше появились у Легии и ЛКС Лодзь в начале 70-х годов. Почти сразу складывается дружба с фанами Заглембе Сосновец. Будущий костяк Легии начал регулярно катать за клуб ещё в 80-х годах по Польше. В то время контингент на трибунах состоял из различных субкультур, были хиппи, панки и тд.

К концу 70-х годов драки между фанатами стали вполне обыденным явлением. Переломным оказался 1980-й год, когда на финальном матче Кубка Польши между «Легией» и «Лехом» из Познани, проводимом на центральном стадионе в Ченстохове, разыгралось побоище.

Не ожидавшая ничего экстраординарного, полиция была шокирована, когда 7 тысяч болельщиков из Познани и 2 тысячи столичных гостей с ножами, камнями и палками в руках устроили массовые драки на стадионе и улицах города. Будучи не в состоянии справиться с ситуацией, полиция обратилась за помощью к спецназу, тут же подошедшему из Катовице. Они же и разобрались с разбушевавшимися фанатами – в обычной для себя манере. В итоге около 100 болельщиков получили серьезные ранения, а один фанат из Варшавы погиб. Поразительно, но произошедший инцидент стал достоянием общественности только через десять лет, но между различными хулиганскими группировками информация об этом распространилась в считаные недели.

Столкновения во время этой игры породили ненависть с обеих сторон, которая и сейчас является поводом для самых жестоких стычек. Кроме того, эти события помогли фанатам «Легии», за которыми уже через несколько сезонов закрепилась репутация самых бесстрашных бойцов, способных достойно противостоять любому сопернику, включая полицию и даже ЗОМО, занять лидирующие позиции в польском хулиганском движении.

В 1981-м в Ченстохове вспыхнули беспорядки во время прямой телевизионной трансляции матча между «Видзевом» и «Легией». Оказавшись в подавляющем меньшинстве по отношению к местным фанатам и подвергшись жестокой атаке с их стороны, болельщики «Легии» в поисках спасения были вынуждены выбежать на поле. Через несколько секунд на экранах телевизоров появилась надпись: «Мы извиняемся за возникшие технические неполадки», но было уже слишком поздно. Вся страна стала свидетелем сцены массового насилия.

В 1986 году группа фанатов «Легии» зверски избила случайного попутчика по поезду - фаната ЛКС - и выбросили его из поезда. От полученных травм парень скончался. Неудивительно, что это убийство привело в настоящее бешенство болельщиков ЛКС, которые даже сегодня продолжают петь: «Мариус, мы отомстим за твою смерть. Мы уничтожим „Легию“. Мы сожжем их стадион и перережем их всех до единого». [1]

В начале 90-х годов насилие приобретает организованный характер. Одна из первых группировок называлась Stopper’s Gang’89. С 1990 по 1995 год парни активно катали выезда. Затем группировку покинул лидер и коллектив начал медленно подтягиваться в зарождающуюся тогда бригаду Teddy Boys 95. Парни принимали активное участие в околофутбольной сцене на территории Польши а после и в Европе. [2]

9 апреля 1997 на матче между варшавскими «Легией» и «Полонией» разгорелась ожесточенная драка.

In May 2006 over 50 police functionaries were injured, with over 30 hospitalised and 230 hooligans detained after disturbances in Warsaw following a match between Legia Warsaw and Wisła Kraków. Thousands of Legia fans had converged in the city centre celebrating the club winning the Polish League title, where they broke into shops, damaged cafes and restaurants and attacked the police with stones. The police had to use water cannons to contain the hooligans.[3]

A match between local Warsaw rivals, Polonia Warszawa and Legia in April 2006 saw over 1,300 riot police, armed with CS gas and rifles with rubber bullets fail to control 3,000 fans. Instead of keeping the two sets of fans apart, the police shepherded them all into the city centre where running battles ensued.[4]

In July 2007, UEFA banned Legia Warsaw from European competition for one season and also for one more season should they qualify for any European competition in the following five years, following riots during an Intertoto Cup match in Lithuania against Vetra Vilnius forced the game to be abandoned. With Vetra Vilnius winning 2-0 at half time, several hundred Legia fans, out of the 2,500 Polish fans present, wrecked the stand they were in and invaded the pitch, where they attacked 200 police officers, throwing concrete, bottles and flares at them. They then ripped up advertising boards in an attempt to prevent the mounted police, tear gas and baton charges by the police. A total of 26 Legia fans were arrested, with ten later released. Seven fans were later jailed for between five and fifteen days and fined.[5]

Протест против ITIEdit

Supporters of Legia Warszawa finished their protest against club owner-ITI - the biggest media company in Poland. Legia’s fans didn’t support own team during home matches for three years! For away matches they had ban from own club so they visited home fans sectors to see the matches.

More than one thousand fanatics of Legia received stadium bans! After riots in Vilnius in 2007 during match of Intertoto Cup between Legia and Vetra, owner of club started war against Legia fans. A lot of stadium bans without proofs, cooperation between ITI and police… that was reason for huge protest organized by Legia fans. After 3 years of hard work supporters of Legia can finally say - WE HAVE WON!!!

In 2010 Legia fans are coming back on terraces with their loud support and you can read about history of this long conflict here.

May 2002 - Legia won Championship of Poland. But next year because of politic of Legia’s president Leszek Miklas, the best football club become bankrupt with 20 millions polish zloty debt. Miklas was also well known of his politic against supporters. Soon he lost his job but Legia had huge troubles.

26.03.2004 - Match Legia vs. Polonia. During half time speaker told that the biggest media corporation ITI bought Legia and financial problems are resolved. Fans were celebrating and Legia won 7:2 against local rival!

22.08.2004 - During match Legia vs Zaglebie Lubin, fans in protest against expensive prices of tickets went out from stadium. They left on the fence a banner: “Now you will buy supporters?”[6]

1.06.2004 - Final match Cup of Poland. Legia lost against Lech Poznan 0:1. Players from Poznan were singing insult songs about Legia and showed fingers to fans… Mad supporters beated few players of Lech and took their medals. Owners of Legia started their politic against fans, they introduced new system of selling tickets, fan cards and new stadium monitoring.

Next season. ITI hired player Pawel Kaczorowski. Ex-player of Lech Poznan who insulted Legia and Warsaw fans after final of Polish Cup. Fans didn’t accepted him. During matches fans were whistling (even when Kaczorowski scored a goal for Legia) and throwing plastic ducks on the pitch (nick name of Kaczorowski is “Kaczor” which means “Duck”). There was even special banner for this player: “Hey you singer! You will never be Legionist!”. Of course fans knew that responsible for employment of Kaczorowski in Legia is president Piotr Zygo. Supporters had own song for “singer” from Poznan:

“Spiewaja miasta, spiewaja wioski: “There are singing towns and villages:
Najwieksza kurwa to Kaczorowski! The biggest whore is Kaczorowski!
Nasza piosenka jest bardzo krótka, Our song is really short,
Kaczor to kurwa i prostytutka!” The Duck is a bitch and prostitute!”

After few months Kaczorowski decided to leave Legia before end of contract...

16.09.2004 - Austria Vienna vs. Legia. Legia fans beated Austrian cops in Vienna. Cops lost a lot of helmets, shields, sticks and 3 guns.

18.05.2005 - Legia plays against Lech in Cup of Poland. This time in 1/2 final. Legia fans in protest against owner of club, stopped the match by throwing flares on the pitch.

23.09.2005 - In next months Club didn’t stop their politic against fans. There were new stadium bans and more and more expensive tickets. Fans insulted president of Legia Piotr Zygo and boss of security Stefan Dziewulski (during communism he was commandant of the most aggressive troops of militia-ZOMO). During derby match against Polonia, fans of Legia showed beautiful tifo “You have to feel it to understand, to believe in this”. In second half they stopped match by throwing flares on the pitch.

In next weeks supporters of Legia started boycott of matches in Warsaw. For few matches Club sold out from 13 to 200 tickets. Stadium was almost empty and thousands of fans support their players from outside of stadium.

In the end of November 2005 president of Legia and Legia Fans Society (SKLW) signed an agreement. The protest was finished and fans came back on terraces.

13.05.2006 - Legia won Championship of Poland. Many thousand fans celebrated success of their team in Old Town district. Celebration finished by huge riots against police. After those riots, Polish Government introduced new law - “24h courts”. Courts could give harder fines for football fans much faster.

2007 - Leszek Miklas, man responsible for financial problems of Legia again becames president of Legia. He started his job from changing symbol of Legia football club. Fans started talking about theory that Miklas worked for ITI in 2002. Thanks to Miklas who took Warsaw Club into financial problems, ITI didn’t have to pay even 1$ for buying one of the biggest Polish Football Club - Legia Warszawa. Man hated by supporters is again president of Legia.

08.07.2007 - Intertoto Cup. Match Vetra Vilnius vs. Legia. During half time fans from Warsaw were unhappy because of score 2:0 for Lithuanian amateur team. Because of huge riots referee couldn’t start match again.

Next days riots in Vilnius was everywhere on TV and newspapers. Leszek Miklas said on TV that Legia starts war against hooliganism and Club will never cooperate with Legia fans. President forbade stadium choreographies and club started giving stadium bans, firstly for 7 ultras from “Nieznani Sprawcy” group (Unknown Perpetrators). Bans were given for cases from one or two years ago without any proofs. But mass media told that bans are given for hooliganism. Legia fans in solidarity with banned ultras started protest.

In few weeks number of banned fans was about 100, after 2 years of protest there were more than… 1000 banned fans. Legia football club also forbade away matches to own fans for 3 years!

Fans didn’t support own team. During matches of Legia there wasn’t atmosphere like in the past. There were not any flags or tifos. President forbade to players talking about fans protest. Thanks solidarity of fans from other Polish clubs, Legia fans could travel on away games (Gave section to Legia fans other places in Stadiums). Supporters in whole Poland were singing in stadiums “ITI spierdalaj” (ITI fuck off).

13.05.2008 - Final match Cup of Poland in Belchatów. Legia vs Wisla Kraków. Club of Legia till the day of match tried to destroy plan of trip made by Legia fans for final game. But finally thanks to good organization of Legia Fans Society (SKLW) 4000 Warsaw supporters arrived to Belchatów. Fans showed tifo against owner of Legia - ITI company (“Power of love destroys power of money”). Match was stopped because of riots. Warsaw fans started throwing flares in Wisla’s sectors and attacked supps from Kraków. In the end after penalties Legia won Cup of Poland.

02.09.2008 - Derby match Polonia vs. Legia. Fans of Legia couldn’t buy tickets from own club. Supporters didn’t care about decision of own club and in huge corteo started walk to the Polonia’s stadium. About one thousand supporters were stopped by the police troops. Because of provocation of the police, fans answered by throwing stones and flares against cops and police cars. After few hours police arrested 741 Legia fans. They left headquarters after 24 or 48 hours. Everybody got stadium bans. Police arrested many innocent people who even were not fans but just were walking down the street. This provocation was prepared by Grzegorz Schetyna - minister in Polish government and his friend Mariusz Walter - owner of ITI and Legia football club. As we know, police started preparing this huge action two weeks before derby match. Till today case is not closed.

April 2009 - Fans and club started work for temporary agreement.

30.05.2009 - Last match of season, Legia vs. Ruch Chorzów. Legia fans prepared tifo “Catched on support”. Ultras didn’t care about boss of security and used flares.

30.07.2009 - Brøndby vs Legia. About 1500 fans from Poland arrived to Denmark. But only 500 could buy tickets. Boss of security from Legia in cooperation with Danish Club decided to let 1000 supporters from Warsaw info stadium. Aggressive police tried to stop Legia fanatics which started riots near the stadium. About 100 Warsaw supporters were arrested. After this match Society of Legia Fans (SKLW) decided to finish cooperation with club and organize protest again. During revenge match in Warsaw angry fans screamed “Copenhagen provocation!”.

30.09.2009 - President of Legia, Leszek Miklas during meeting in Polish Ekstraklasa office was hit by a cake. Angry fan who threw a cake screamed “Jihad Legia!” and “Now you’ll see what is war!”.

31.10.2009 - That day died one of two owners of ITI-Jan Wejchert. During match against Ruch Chorzów, fans of Legia screamed popular Polish song “One more time, one more time!” but with dedication to second owner - Mariusz Walter who is still alive. Match finished by a huge scandal and capo of Legia fans was arrested.

15.05.2009 - Legia vs. GKS Belchatów. Fans organized protest outside stadium like few years ago.

In April 2009 Legia changed president… the new president of Legia becomes Pawel Kosmala who replaced Leszek Miklas. New president of Legia was aware that new stadium which is almost finished, in new season could be empty because of protest of fans which lasts for last three years. So Pawel Kosmala started negotiate with supporters and their organization SKLW. In negotiation were involved authorities, the most important politicians in Polish government and Major of Warsaw Capital City. After 3 moths fans and president signed an agreement:

  • All stadium bans for Legia fans and ultras are canceled.
  • Legia football club came back to simbol which is accepted by fans (that simbol was changed by Miklas two years earlier)
  • Tickets are cheaper and Legia fans who are not from Warsaw don’t need fan cards
  • Legia Fans Society (SKLW) can organize trips on away games for Legia fans
  • the most fanatic Legia fans have own tribune called Zyleta (the Razor) behind a goal with own rules.

So we can say that we've won 3 years protest.[7]

УльтрасEdit

Ультрас Легии берут начало в 1999 году, и уже в первый год продемонстрировали качественный перфоманс в виде выкладывания из модулей на всю трибуну различных картинок и слов. Сразу же подняв высоко для себя планку, они не опускают её. И продожают оставаться на высоком уровне по сей день. Практически на каждом матче устравиваются шоу, и демонстрируются новые идеи.

Сегодня Легия имеет одну ведущую группу ультрас - Nieznani Sprawcy (Неизвестные Преступники). Достаточно большая часть этой группы бывшие члены группы Cyberf@ni[8]. Имеется общий счёт в банке, на который каждый может перечислить деньги, для членов организации обязательная ежемесячная плата в размере 5 евро. Плюс, небольшие деньги идут с процентов, от проданных на матч билетов.

Кроме различных акций на самом стадионе ультрасы Легии активно участвуют вне стадиона. Так несколько лет назад для привлечения людей на стадион ультрасы Легии расклеили по всему городу афиши о предстоящем матче с надписью «привиди с собой друга». Эффект был очивиден, на игру пришло 11 тысяч людей, что для Польши являюется большой цифрой.

Не зависят от клуба, кроме того, имеют своё мнение. В 2006-м запомнились протестом против руководства клуба. Руководство поставило бан на посещение домашних матчей шестерым фанатам. В результате чего фанаты полностью игнорируют появление на трибунах, но при этом регулярно собираясь около стадиона. 5 туров домашний стадион остовался пустым. Руководство вынужденно было пойти на уступки, плюс ко всему, ещё снизило цены на билеты на 25%.

Друзья и врагиEdit

Ден ХаагEdit

Первая наша встреча была приблизительно в 1991 году, когда несколько фанов Легии приехали в Роттердам, чтобы увидеть финальный матч Кубка Обладателей Кубков (в тот сезон Легия вылетела после поражения от Манчестер Юнайтед). Они приехали в столицу Голландии и посетили стадион ФК Дэн Гааг. Наши фаны сидели в пабе возле стадиона, где встретили лидера фанатов ФК Дэн Гааг - Бенни Тичмена. Это был первый контакт между Легией и ФК Дэн Гааг. Вообщем фаны Легии посетили Голландию и, вместе с фанами ФК Дэн Гааг прибыли к Venlo. В те времена фаны ФК Дэн Гааг имели запрет на посещение выездных матчей по всей стране, потому что везде где они были, были беспорядки. Между прочим они посетили Venlo и матч заканчился большим бунтом с полицией. С тех пор Легия и ФК Дэн Гааг имеют официальную дружбу.

ЮвентусEdit

С Юве мы имеем официальную дружбу начиная с матча Юве против Рaпида (декабрь 2005) в Вене, куда приехали фаны Легии общей численностью около 150 человек

Видзев ЛодзьEdit

см. Легия - Видзев

Лех ПознаньEdit

см. Легия - Лех

ОФEdit

2001:

  • Legia Warszawa (TB'95): Widzew Łódź - 30x30 - remis

2002:

  • Legia Warszawa : Lech Poznań - banda na bandę - porażka

B/D:

  • Legia Warszawa : Widzew Łódź (ULK' 97 Kutno) - 15x15 - porażka
  • Legia Warszawa (Turyści): Widzew Łódź - 7x7 - porażka
  • Legia Warszawa (Turyści): Śląsk Wrocław - 25x25 - porażka
  • Legia Warszawa (TB'95): Petrochemia Płock - 20x20 - wjazd psów
  • Legia Warszawa (TB'95): Arka Gdynia - 21x21 - porażka
  • Legia Warszawa (TB'95): ŁKS Łódź - 18x18 - wygrana
  • Legia Warszawa : Stomil Olsztyn - 11x11 - wygrana
  • Legia Warszawa : Śląsk Wrocław - 15x15 - porażka
  • Legia Warszawa : Stal Mielec - 25x25 - wygrana
  • Legia Warszawa : GKS Jastrzębie - 40x40 - wygrana
  • Legia Warszawa : Hetman Zamość - 15x15 - wygrana
  • Legia Warszawa : Zagłębie Lubin - 40x40 - wygrana
  • Legia Warszawa : Lechia Gdańsk - banda na bandę - wygrana
  • Legia Warszawa : Stal Rzeszów - 20x20 - wygrana
  • Legia Warszawa : Radomiak Radom - 11x11 - wygrana
  • Legia Warszawa (FC) : Widzew Łódź (FC) - 10x10 - porażka
  • Legia Warszawa (FC Łuków) : Avia Świdnik - 15x15 – wygrana

2007Edit

  • Легия мутила на Видзев возвращавшийся из Белостока. Видзева 120 щей, варшавяков меньше, но победу праздновали они.
  • Лех vs Легия + Погонь Щецин + Олимпия + Сосновец, 200х180. 5 минут жёсткой рубки. Победа Леха.
  • Легия (в основном молодёжь) vs Рух, 80х75. Победа Легии. Рух погнан и привален.[9]

2008Edit

2009Edit

2010Edit

2011Edit

ПесниEdit

Doping dla Legii Warszawa autorstwa Reaven'a05:27

Doping dla Legii Warszawa autorstwa Reaven'a

Doping Legia Warszawa II07:07

Doping Legia Warszawa II

"Fanatycy"Edit

Фанатыцы 1 серия07:23

Фанатыцы 1 серия

Фанатыцы 2 серия07:49

Фанатыцы 2 серия

ПримечанияEdit

  1. http://www.e-reading.org.ua/chapter.php/8407/23/Brimson_-_Fanaty.html
  2. http://www.ultrasnews.com/archives/5336
  3. http://poland.pl/news/article,Football_violence_in_Warsaw,id,222337.htm
  4. http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/article711361.ece
  5. http://www.soccerway.com/news/2007/July/11/uefa-bans-polands-legia-after-fan-riot
  6. http://youtu.be/QcKIm6GEFsc
  7. http://www.ultras-tifo.net/news/179-legia-warszawa-is-finally-back.html
  8. http://ultras-blog.livejournal.com/31253.html#cutid1
  9. 9.0 9.1 9.2 9.3 http://lads-from-riga.livejournal.com/564455.html?thread=7374311#t7374311

См.такжеEdit